Eksil Skjeldal er ansatt som ny bibliotekar og seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse. Skjeldal er utdannet teolog, og har ferdigstilt en doktorgrad i etikk.

Hvordan kan dyrekjøpte erfaringer bli kunnskap om psykisk uhelse? Og hvordan kan erfaringskunnskap gi de som trenger det mest, et bedre tilbud? – Hver historie gir nyttig informasjon om hvordan det er å slite med psykiske helseutfordringer. Derfor trenger vi mange forskjellige historier i basen vår. Historiene representerer kunnskap som Erfaringskompetanse kan bringe tilbake til utdanningene og tjenestene.

- Over hele den vestlige verden er vi vitne til et gradvis skifte, fra et biomedisinsk perspektiv til et psykososial perspektiv. Det må følges opp i tjenestene, utdanningene og forskningen, sier Mark Hopfenbeck, høgskolelektor ved Høgskolen i Gjøvik.

Den perfekte framtid

I jakten på vår perfekte og problemfrie fremtid, skaper vi en kaotisk nåtid. I stedet for å konsentrere oss om det som skjer her og nå, bruker vi energi og tid å tenke på hva som vi ønsker skal skje om to, tre eller fem år. Om ikke vi tenker på fremtiden, bruker vi kanskje tid å tenke på det som har skjedd, på fortiden vår. Bruker tid og energi på ting vi ikke kan gjøre noe med, bruker minuttene i dagen som er her NÅ til å tenke på det som var i går. Er det ikke bedre å bruke tiden vi har NÅ, på øyeblikket NÅ.

Jeg jobber hardt med meg selv for å tillate meg selv til å leve i nuet. Jeg tar meg i å nyte øyeblikk, gjøre meg selv observant på det som skjer nå.

Hver gang jeg følger mitt tantebarn i barnehagen, hun blir 5 år i september, stopper vi alltid noen sekunder når vi har gått fra bilen. Det gjorde vi også i dag, og jeg spurte henne som jeg alltid gjør ”hva hører du nå”… Hun lyttet, så på meg og sa ”jeg hører en bil tante”… ”ja, det er riktig, men om du hører godt etter, hva hører du da”… hun var stille, så smilte hun og sa ”fuglene, jeg hører fuglene tante”…

De sekundene hun brukte på å høre etter fuglekvitter denne morgenen gjorde at hun i noen sekunder var bevisst i øyeblikket. Øyeblikket hun ikke hadde en tanke for noe annet enn å lytte til det som var her og nå…

Folk kan gjerne tenke at jeg er rar, merkelig eller helt på jordet når jeg snakker slik, eller at jeg gjør slike ting. De er de og jeg er meg, og godt er det. Denne måten å være på har hjulpet meg tilbake til livet, det har hjulpet meg å forstå mer i livet og ikke minst har det hjulpet meg ut av situasjoner som jeg aldri kunne forestilt meg at jeg skulle kunne havne i.

Når jeg nå måtte erkjenne for meg selv at jeg igjen måtte brette opp armene og jobbe enda hardere med meg selv, så var det med våkne øyne for den situasjonen jeg var i og fortsatt er i. Jeg ser meg selv utenfra, jeg ser meg selv med våkne øyne og er glad for det, for om jeg ikke gjorde det ville jeg møte større utfordringer enn de som står foran meg nå. Jeg er våken for at det er jeg som selv har ansvaret for meg og mitt liv, det er jeg som selv er ansvarlig for mine valg og ut fra mine valg er det som regel noen konsekvenser som jeg også må stå til ansvar for.

Jeg kunne selvfølgelig bebreidet andre for hva jeg har opplevd og vært gjennom, jeg kunne lagt meg hjemme og syntes synd på meg selv og jeg kunne latt andre gjøre bestemmelser for meg, men jeg vil ikke det. Jeg vil leve mitt liv, jeg vil bestemme og jeg vil velge, derfor må jeg eie ansvaret som det medfører.

Jeg har ikke makt eller energi til å endre verden, jeg har kun makt og energi til å endre meg selv, for verden er som verden er. Det er jeg som velger responsen på den…

Basert på summen av mine erfaringer og håpe på en god fremtid, velger jeg å nyte det som er her og nå, leve livet for guttene mine og meg selv.

Om ikke jeg selv har tro på at den jeg er og mitt beste er godt nok, hvem er jeg da til å forlange at andre skal tro på meg.

Monika Schelander
 
http://monika-schelander.blogspot.com/ 

Publisert: 9:22 - 08. June 2012

Sist oppdatert: 9:23 - 08. June 2012

Facebook:





Ny forskning avslører at 76 prosent av norsk barnevernsungdom har en alvorlig psykisk diagnose. Nå erkjenner barneministere Solveig Horne at oppfølgingen av disse barna har vært for dårlig.

Ansatte og ledere i flere kommuner i Vesterålen er opprørte over at spesialisthelsetjenesten ikke lenger samhandler med dem om hjelp til personer med alvorlige og langvarige psykiske helse og rus-lidelser.

Ny forskning viser at undervisning i psykisk helse kan minske risikoen for selvmord, men det er ikke obligatorisk i norsk skole. Nå har helsesøstrene laget sitt eget opplegg til ungdomsskolene i Sandefjord.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPrivacy - Log in

This site uses cookies. Read more about cookies here. Do not show this message again.