Forskere ønsker å finne mer ut om nordmenns nåværende og framtidige bruk av det offentlige helsevesenet og alternativ behandling.

Brukerne mener at psykisk helsevern alt i alt kan bli bedre viser en landsdekkende spørreundersøkelse.

«For noen uker siden leste jeg et innlegg i Aftenposten, skrevet av en ung jente. Hun beskrev en indre smerte som ikke kan forstås, den må erfares», skriver Marianne Finstad, erfaringskonsulent ved Nordlandssykehuset i denne bloggen.

Kunnskapsministeren svarte Karin Yrvin

Barnehager av høy kvalitet er det viktigste instrumentet samfunnet har for å ta vare på barns psykisk helse, mener Karin Yrvin. Hun spurte hva statsråden gjør for å fremme barns psykiske helse qjennom barnehagene.

I et skriftlig svar (Dokument nr. 15:1077 (2011-2012)) svarte kunnskapsminister Kristin halvorsen følgende:

I dag har 9 av 10 barn i alderen 1- 5 år plass i barnehage. 97 prosent av alle femåringer har barnehageerfaring før skolestart. Det betyr at barnehagen er den viktigste forebyggende arena vi har for barn i førskolealder. Barnehagen har et bredt samfunnsmandat. I formålsbestemmelsen heter det at ”Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.” Det innebærer blant annet å støtte og ta hensyn til det enkelte barn, samtidig som hensynet til fellesskapet ivaretas. Barnehagen skal sikre barn under opplæringspliktig alder et oppvekstmiljø som både gir utfordringer som er tilpasset barnas alder og funksjonsnivå, og trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger. Barnehagens omsorgs- og læringsmiljø skal fremme barns trivsel, livsglede, mestring og følelse av egenverd. Rammeplan for barnehagen understreker at barnehagen skal ha en helsefremmende og en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Foreldre og barnehagens personale har et felles ansvar for barns trivsel og utvikling. Rammeplanen understreker også at barnehagen har et særlig ansvar for å forebygge vansker og å oppdage barn med særskilte behov. For disse barna kan det være aktuelt å gi et spesielt tilrettelagt tilbud. Tilretteleggingen kan gjelde både sosiale, pedagogiske og/eller fysiske forhold i barnehagen. Foreldre og eventuelt støtteapparat rundt barna er viktige samarbeidsparter for barnehagen. Barn har rett til omsorg og skal møtes med omsorg. Barnehagens personale har en yrkesetisk forpliktelse til å handle omsorgsfullt overfor alle barn i barnehagen. Det daglige arbeidet i barnehagen er i seg selv forebyggende psykisk helsearbeid. Barnehagepersonalets kompetanse er nøkkelen til et kvalitativt godt barnehagetilbud der tidlig innsats og forebyggende arbeid står sentralt. Regjeringen har satt i gang en rekke tiltak for å møte mangelen på kvalifisert personale i barnehagen. I inneværende år har vi igangsatt to viktige satsinger: Pilotprosjekt med tema Barnehagen som lærings- og danningsarena og kompetansesatsingen 2012: Vennskap og deltakelse. Målet med satsingene er å styrke personalets kompetanse i arbeidet med å omsette formåls-bestemmelsen i praksis i barnehagehverdagen. Fra og med høsten 2013 skal vi få en enda bedre førskolelærerutdanning. Forslag til ny rammeplan for førskolelærerutdanningen er ute på høring med frist 13. april i år. Sist men ikke minst, jeg skal legge fram en stortingsmelding om framtidens barnehage i 2013. Meldingen skal blant annet danne grunnlag for revidering av rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver.

Yrvin sier til erfaringskompetanse.no at svaret fra kunnskapsministeren er svært positivt.

Kilde: Stortinget.no

Publisert: 8:55 - 29. March 2012

Sist oppdatert: 11:51 - 29. March 2012

Facebook:





Ansatte og ledere i flere kommuner i Vesterålen er opprørte over at spesialisthelsetjenesten ikke lenger samhandler med dem om hjelp til personer med alvorlige og langvarige psykiske helse og rus-lidelser.

Ny forskning viser at undervisning i psykisk helse kan minske risikoen for selvmord, men det er ikke obligatorisk i norsk skole. Nå har helsesøstrene laget sitt eget opplegg til ungdomsskolene i Sandefjord.

Musikkterapi for personer innlagt med psykose gir motivasjon, mestring, glede, vitalitet og håp. Det viser ny doktorgrad.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPrivacy - Log in

This site uses cookies. Read more about cookies here. Do not show this message again.