Da Ulla Rosengren leste om den finske professoren i psykoterapi Jaakko Seikkula i 1999 og modellen «åpne dialoger i nettverksmøter» visste hun at det var dette hun ville videreutdanne seg i.

I dag kom følelsen med fornyet styrke, følelsen jeg kjenner godt fordi den har fulgt meg i større eller mindre grad gjennom hele livet. Følelsen av å ikke være som andre, ikke være normal. Følelsen av at det er noe galt med meg.

Forskere ønsker å finne mer ut om nordmenns nåværende og framtidige bruk av det offentlige helsevesenet og alternativ behandling.

Psykisk og fysisk trening

Hver morgen løper jeg meg en tur. Om det snør, regner eller blåser spiller ingen rolle, ut skal jeg. For en som var så nær å bli et tall i selvmordstatistikken,  eller kanskje ufør sperret inne i sitt eget hus med sine tanker, ja så er lykken stor her jeg ruset på livet løper av gårde og smiler for meg selv.

Hvorfor ble akkurat jeg frisk tenker jeg, mens snøfnugg finner ansiktet mitt denne maimorgen, Finnmark altså! I mitt hode dukker alle de mennesker opp, som jeg kjenner og som ikke er psykisk friske. Det kunne vært meg. Et øyeblikk vurderer jeg å studere psykologi, men så innser jeg at jeg behøver ikke det. Jeg kan hjelpe på min måte.

Bortsett fra å begynne å se på livet med humor var det en ting som ble viktig: psykisk trening. Jeg er ingen superwoman som bare våknet opp lykkelig en dag! Det krever knallhard trening å gå fra den psykiske helsen jeg hadde, til i dag forelese om det gode liv, og ikke minst leve det. Men som det er med all trening, jo mer du trener, jo lettere blir det. I dag er noe som før var store psykiske utfordringer blitt til bagateller.

Funker det for alle kan vi spørre oss? Der finnes så mange psykiske lidelser selvfølgelig, og jeg er som sagt ingen psykolog eller psykiater, men jeg har erfaring og flere år med erfaring fra andre mennesker, og jeg kan ikke annet enn å si at trening virker! Det å se på den psykiske helsen som noe som kan trenes til å bli bedre synes jeg er viktig.

Vi sitter ofte med forventninger om at ”slik er det bare”, ”det må være sånn som det alltid har vært”, ”jeg kan ikke bli frisk”… etter alt jeg har opplevd tror jeg ikke på dette lenger. Jeg tror det aller meste er mulig, hvis vi vil. Så tenker jeg vi behøver å bli mer åpen i forhold til hvilken psykisk trening som hjelper for den enkelte. Vi trenger å bli flinkere til å se at alle mennesker er forskjellige, og en treningsform som passer for en, passer ikke nødvendigvis for en annen.

Til slutt noen ord om fysisk trening, for vi vet jo at det henger sammen. Modum Bad f.eks har fokus på fysisk trening, og forskning viser at det er en klar sammenheng mellom den fysiske og den psykiske helsen. Jeg er ikke i tvil! Etter at jeg begynte å løpe er min psykiske helse blitt enda bedre. Det gjør noe med et menneske å være i god fysisk form. Vi blir gladere, føler oss friskere, og er bedre rustet til å jobbe med vår psykiske helse, når vi har en kropp som er i form. Vi behøver ikke alle løpe maraton, det handler om å finne sin egen vei også her, ta trappa i stedet for heisen, gå til butikken, ta en tur ut i marka, dans i hjemmet… sett kroppen og hjernen i aktivitet, slå ut med armene og nyt våren!   

Linda Persen 

http://www.lindapersen.no

Publisert: 10:26 - 03. mai 2012

Sist oppdatert: 12:17 - 03. mai 2012

Facebook:





Ansatte og ledere i flere kommuner i Vesterålen er opprørte over at spesialisthelsetjenesten ikke lenger samhandler med dem om hjelp til personer med alvorlige og langvarige psykiske helse og rus-lidelser.

Ny forskning viser at undervisning i psykisk helse kan minske risikoen for selvmord, men det er ikke obligatorisk i norsk skole. Nå har helsesøstrene laget sitt eget opplegg til ungdomsskolene i Sandefjord.

Musikkterapi for personer innlagt med psykose gir motivasjon, mestring, glede, vitalitet og håp. Det viser ny doktorgrad.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern - Logg inn

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.