Forskeren forklarer: Erfaringsmedarbeidere fører til holdningsendringer i systemet

Marit Borg, professor ved HSN og Esther Ogundipe, forskningsmedarbeider ved HSN, har sammen med tre kollegaer undersøkt brukeres erfaringer med hjelp og støtte fra erfaringsmedarbeidere

Skrevet av: Eskil Skjeldal

-Brukere har svært positive erfaringer knyttet til samarbeidet med erfaringsmedarbeidere, sier Esther Ogundipe og Marit Borg, fra Høgskolen i Sørøst-Norge.

-Hva er prosjektets innhold?

-Studien handler om brukeres erfaringer med å få hjelp og støtte fra erfaringsmedarbeidere. Dette er personer som selv har opplevd psykisk helse og rusproblemer, og som har en hjelpefunksjon i ulike deler av tjenestene. Noen arbeider i helseforetak, noen i kommuner, noen ved brukerstyrte sentre og noen innen brukerorganisasjoners tilbud. Erfaringsmedarbeidere ansettes eller engasjeres mange steder for å styrke tjenesters recoveryorientering, brukerfokus og gjøre tjenestene bedre. Dette forskningsprosjektet handlet om å få kunnskap om hvordan brukere og pasienter opplevde samarbeidet med erfaringsmedarbeidere. Hva er det spesielle ved å møte og få hjelp fra personer med slik kompetanse? Fem fokusgrupper ble gjennomført ulike steder i landet for å innhente denne kunnskapen. Det ble også gjennomført en kvantitativ delstudie.

 

-Hvilke spørsmål stilte dere for å finne ut av dette?
-Vi brukte både en kvalitativ og kvantitativ tilnærming. I den kvalitative delen i fokusgruppene tok vi opp og diskuterte tema som hvordan det er å samarbeide med erfaringsmedarbeidere; om samarbeidet har bidratt eller ikke bidratt til å støtte og utvikle personens recoveryprosesser og om det er forskjeller i det samarbeide med erfaringsmedarbeidere i forhold til fagpersoner, for å nevne noe. Når det kommer til det kvantitative, ble det innhentet noe informasjon om deltakerne og så benyttet vi recoveryverktøyet INSPIRE, et instrument utviklet ved Kings College i England av professor Mike Slade og hans kollegaer. INSPIRE måler brukererfaringer, knyttet til relasjon og støtte fra erfaringsmedarbeidere, ved å stille konkrete spørsmål knyttet til tilhørighet, håp, mening og hensikt og empowerment.

 

-Hva fant dere?
-Samlet sett viser studien at brukere har svært positive erfaringer knyttet til samarbeid med erfaringsmedarbeider. Personene opplevde at erfaringsmedarbeiderne var en viktig støtte og inspirasjon i deres bedringsprosess. Det handlet om en unik troverdighet og forståelse, en særegen tillit og omsorg, og lydhørhet og fintfølelse for den enkeltes situasjon og planer framover. Et annet funn var at en kunne merke holdningsendringer i ulike deler av systemet. Erfaringsmedarbeidere tok opp krenkende forhold i tjenestene, kom med forslag til nye tilbud og inviterte med brukere på undervisning. Mange pekte også på at de fikk hjelp til å ta i bruk ulike deler av hjelpeapparatet og lokalmiljøet. Studien belyser også utfordringer i relasjoner både til fagpersoner og erfaringsmedarbeidere, samt erfaringer med forskjeller mellom de to gruppene. Det var opplevelser av at erfaringsmedarbeidere kunne bli for fokusert på sine egne synspunkter på hva som kan være til hjelp og for lite åpne for personens eget ståsted og ønsker.

 

-Hvorfor er dette viktige funn?

-Det er behov for mer kunnskap om brukeres erfaringer med hva som hjelper i vid forstand. Erfaringsmedarbeidere er et relativt nytt tilskudd innen psykisk helsefeltet. Innen rusfeltet har det en lengre tradisjon. Vi trenger kunnskap om ulike sider ved denne hjelperrollen og denne studien har bidratt med dette.

 

-Hvordan har dere ivaretatt brukerinvolveringen gjennom forskningsprosessen?

-Denne studien er gjennomført i et samarbeid mellom fem forskningsmedarbeidere med ulik erfaringsbakgrunn. En av forskerne er vernepleier, student ved videreutdanning i samarbeidsbasert forskning ved HSN og har tidligere erfaring med rusutfordringer. Brukerinvolvering i forskningsprosessen er ivaretatt i planlegging, intervjuer, analyse og formidling.

Vil du vite mer om prosjektet? Ta kontakt med Marit Borg: marit.borg@hsn.no og/eller Esther Ogundipe: esther.ogundipe@usn.no

Her kan du kjøpe rapporten (100,-) : http://www.erfaringskompetanse.no/nettbutikk/publikasjoner/brukeres-erfaringer-hjelp-stotte-erfaringsmedarbeidere-psykisk-helse-rus/

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev. Ta også en titt i vår nettbutikk

Delta i diskusjonen, skriv en kommentar nedenfor

KJØP VÅRE PUBLIKASJONER


RELATERT INNHOLD

HANDLEKURV

Handlekurven er tom

SISTE SAKER

  • Forskeren forklarer: Fastlegen kan bli betre til å hjelpe barn med sjuke foreldre
    Frøydis Gullbrå, forskar og fastlege, har nyleg tatt doktorgrad ved Universitetet i Bergen om barn som pårørande i møte med fastlegen. Prosjekt har vore tilknytta allmennmedisinsk forskningsenhet, Uni Research Helse og Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB.
  • Forskeren forklarer: Store avvik mellom rutiner og lovgivning
    Marius Storvik, førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet ved UiT Norges arktiske Universitet, om avhandlingen Rettslig vern av pasienters integritet i psykisk helsevern.
  • Angår det meg?
    Nå har Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse utgitt enda en publikasjon i den lett tilgjengelige serien om brukermedvirkning i praksis. Det forrige heftet handlet om individuell plan. Denne gangen er det valget og valgdeltakelsen til høsten som er tema. Det er Arnhild Lauveng ved senteret som står for tekst og illustrasjoner.

PÅ SOSIALE MEDIER


Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv

Fra Twitter