Har forsket på brukerkunnskap

Et nytt temahefte om brukerkunnskap vil kunne komme psykisk helsearbeidere i kommunene til nytte, i følge Trond Hatling, leder i Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA).

Skrevet av: Thomas Øverbø

NY KUNNSKAP: Tove Elisabeth Johnsen har sammen med Sigrid Nordstoga (t.h.) drevet Nasjonalt temanettverk for brukerkunnskap og forfattet et temahefte. Trond Asmussen (t.v.), koordinator og Trond Hatling, leder i NAPHA, mener psykisk helsearbeid i kommunene vil kunne dra nytte av resultatene. (FOTO: RAGNHILD KROGVIG KALRSEN/NAPHA)

Temaheftet Brukerkunnskap – i nettverk, forskning og utviklingsarbeid ble utgitt av NAPHA denne uken. Heftet er en rapport og et resultat av prosjektet Nasjonalt temanettverk for brukerkunnskap.

I 24 ulike prosjekter har brukere og fagfolk samarbeidet og hentet frem brukerkunnskap, og forsket på hvordan brukermedvirkning og brukerkunnskap benyttes i tiltak lokalt i kommunene.

Heidi Westerlunds arbeid i publikasjonen «Mer enn bare ord? Ord og begreper i psykisk helsearbeid» er brukt som utgangspunkt for mye av refleksjonene i det heftet.

«Mer enn bare ord» er det skriftlige resultatet av et begrepsarbeid over en to års periode, med mange involverte. Hensikten var å skape større forståelse rundt sentrale brukerbegreper innen psykisk helsefeltet.

– Bruk av begreper endrer seg over tid. Vi håper denne publikasjonen kan være en inspirasjon for andre som skal starte arbeid med definisjoner av disse begrepene i egen virksomhet, sa Westerlund da heftet ble utgitt i 2012 av Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse i samarbeid med NAPHA.

 Viktig bidrag

– Brukeres kunnskap og brukermedvirkning er kanskje det viktigste bidraget vi har til å evaluere, utvikle og tenke nytt rundt gode fagtjenester fremover, sier Trond Asmussen i NAPHA på deres nettsider.

I Nasjonalt temanettverk for brukerkunnskap har praktikere, brukere og forskere i samarbeid gjennomført 24 ulike forsknings- og utviklingsprosjekter. De har blant annet gjort brukerundersøkelser ved dagsentra, bofellesskap og oppfølgingstjenester i kommunene.

-Vi må være lydhøre for hverandre hvis vi skal erverve oss brukerkunnskap, sa Inger Ingebretsen, virksomhetsleder i Kristiansand kommune, da hun åpnet konferansen Brukerkunnskap i praksisfeltet ved Universitet i Agder torsdag denne uken. Konferansen markerer sluttspurten på det treårige prosjektet. 

Nasjonalt temanettverk for brukerkunnskap

  • Treårig nettverksprosjekt – drevet av Praxis Sør/Universitet i Agder, på oppdrag fra NAPHA(2011-2013) 
  • Forskere, brukere, pårørende og praktikere har i 24 prosjekter utviklet brukerkunnskap gjennom å forske på tjenestene.
  • Frukter av temanettverket: Kunnskapende nettverk, Brukerforum, temahefte og en kunnskapssammenstilling
  • Heftet kan lastes ned fra NAPHA sine nettsider.

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev. Ta også en titt i vår nettbutikk

Delta i diskusjonen, skriv en kommentar nedenfor

RELATERTE SAKER


KJØP VÅRE PUBLIKASJONER

HANDLEKURV

Handlekurven er tom

SISTE SAKER

  • Medisinfri behandling i psykisk helsevern: DPS Vegsund
    I Helse Midt-Norge tilbys medisinfri behandling ved DPS Vegsund, der spesialsykepleier Anja Mari Bjørkavåg er prosjektleder for regionalt medikamentfritt behandlingstilbud ved avdeling for DPS Sunnmøre. Med seg har hun et bredt tverrfaglig sammensatt team på ni personer.
  • Forskeren forklarer: Brukermedvirkning er ikke alltid et gode
    Ann-Helen Henriksen har forsket på hvordan brukermedvirkning skaper nye problemer og dilemmaer for forholdet mellom pasient og behandler.
  • Medisinfrie behandlingstilbud i psykisk helsevern
    På nettsiden vår vil vi fremover presentere noen av de nylig etablerte medisinfrie tilbudene i psykisk helsevern. Dette er tilbud som ble opprettet med bakgrunn i oppdragsbrev til de regionale helseforetakene fra Helse- og omsorgsdepartementet 2015.

PÅ SOSIALE MEDIER


Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv

Fra Twitter