Har samtalt i 20 år

Hvordan takle utfordringer, kriser og usikkerhet. Hjelpetelefonen har i 20 år lånt øret sitt til mennesker som trenger en å snakke med.

Skrevet av: Astrid Borchgrevink Lund

JUBILEUM: Einfrid Halvorsen kom med et historisk tilbakeblikk. (FOTO; THOMAS ØVERBØ)

Hvert år svarer veilederne rundt 65.000 samtaler og på Hjelpetelefonens 20 årsmarkering var stikkord medmenneskelighet, selvstendighet og mestring. Evalueringsrapporten konkluderer med at lavterskeltilbudet hjelper folk til å takle utfordringer og kriser. Hjelpetelefonen 116 123 og Sidetmedord.no gir folk både noen å prate med og man kan komme med råd og veiledning for de som ønsker det via mail.

Oppstart i Duestien
På jubileumskonferansen deltok Einfrid Halvorsen med historisk tilbakeblikk. Hun fortalte om hvordan tilbudet hadde startet opp i Skien med svært små midler, og hvordan tilbudet ble stadig mer etterspurt.
– Hvorfor har ikke samfunnet mer bruk for de erfaringene Hjelpetelefonen besitter, spurte Halvorsen som fikk stående applaus etter foredraget.
– Uten Einfrid Halvorsen, ingen Hjelpetelefon, understreket konferansier Tor Inge Martinsen.

Hjelpetelefonen er evaluert. Her kan du lese rapporten.

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev. Ta også en titt i vår nettbutikk

Delta i diskusjonen, skriv en kommentar nedenfor

RELATERTE SAKER


KJØP VÅRE PUBLIKASJONER

HANDLEKURV

Handlekurven er tom

SISTE SAKER

  • Forskeren forklarer: -Jeg ville dø, men er glad jeg lever
    May Vatne og Dagfinn Nåden (OsloMet – storbyuniversitetet) har utforsket pasienters erfaringer i etterkant av selvmordsforsøk. Selvmordsforsøket kan forstås ulikt, sett innenfra eller utenfra. Forskning på erfaringer fra personer som har overlevd selvmordsforsøk er viktig for å utvikle en mest mulig helhetlig forståelse.
  • Toppmøte 2018: SMIL ved Nidaros DPS
    Eli Valås er rådgiver ved Lærings- og mestringssenteret ved Nidaros DPS. Hun er utdannet spesialpedagog med flere videreutdanninger. Hun implementerte gruppetilbudet SMIL ved Nidaros DPS i samarbeid med Trondheim kommune i 2011, og har siden vært gruppeleder. Hilde Siraas Myran er rådgiver ved Lærings- og mestringssenteret ved Nidaros DPS. Hun er vernepleier med flere videreutdanninger og implementerte gruppetilbudet SMIL ved Nidaros DPS sammen med Eli Valås. Otto Stormyr er vernepleier, erfaringskonsulent og gruppeleder i SMIL. Han jobber til vanlig i et ungdomstiltak i Barne- og familietjenesten i Trondheim Kommune.
  • De farlige psyke – og alle vi andre
    Mediene har et ansvar når de omtaler mennesker med psykiske lidelser. Om stigmatisering av psykisk syke skal reduseres, må journalistene lese seg opp.

PÅ SOSIALE MEDIER


Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv

Fra Twitter