Har samtalt i 20 år

Hvordan takle utfordringer, kriser og usikkerhet. Hjelpetelefonen har i 20 år lånt øret sitt til mennesker som trenger en å snakke med.

Skrevet av: Astrid Borchgrevink Lund

JUBILEUM: Einfrid Halvorsen kom med et historisk tilbakeblikk. (FOTO; THOMAS ØVERBØ)

Hvert år svarer veilederne rundt 65.000 samtaler og på Hjelpetelefonens 20 årsmarkering var stikkord medmenneskelighet, selvstendighet og mestring. Evalueringsrapporten konkluderer med at lavterskeltilbudet hjelper folk til å takle utfordringer og kriser. Hjelpetelefonen 116 123 og Sidetmedord.no gir folk både noen å prate med og man kan komme med råd og veiledning for de som ønsker det via mail.

Oppstart i Duestien
På jubileumskonferansen deltok Einfrid Halvorsen med historisk tilbakeblikk. Hun fortalte om hvordan tilbudet hadde startet opp i Skien med svært små midler, og hvordan tilbudet ble stadig mer etterspurt.
– Hvorfor har ikke samfunnet mer bruk for de erfaringene Hjelpetelefonen besitter, spurte Halvorsen som fikk stående applaus etter foredraget.
– Uten Einfrid Halvorsen, ingen Hjelpetelefon, understreket konferansier Tor Inge Martinsen.

Hjelpetelefonen er evaluert. Her kan du lese rapporten.

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev. Ta også en titt i vår nettbutikk

Delta i diskusjonen, skriv en kommentar nedenfor

KJØP VÅRE PUBLIKASJONER


RELATERT INNHOLD

HANDLEKURV

Handlekurven er tom

SISTE SAKER

  • Forskeren forklarer: Fastlegen kan bli betre til å hjelpe barn med sjuke foreldre
    Frøydis Gullbrå, forskar og fastlege, har nyleg tatt doktorgrad ved Universitetet i Bergen om barn som pårørande i møte med fastlegen. Prosjekt har vore tilknytta allmennmedisinsk forskningsenhet, Uni Research Helse og Institutt for global helse og samfunnsmedisin, UiB.
  • Forskeren forklarer: Store avvik mellom rutiner og lovgivning
    Marius Storvik, førsteamanuensis ved Det juridiske fakultet ved UiT Norges arktiske Universitet, om avhandlingen Rettslig vern av pasienters integritet i psykisk helsevern.
  • Angår det meg?
    Nå har Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse utgitt enda en publikasjon i den lett tilgjengelige serien om brukermedvirkning i praksis. Det forrige heftet handlet om individuell plan. Denne gangen er det valget og valgdeltakelsen til høsten som er tema. Det er Arnhild Lauveng ved senteret som står for tekst og illustrasjoner.

PÅ SOSIALE MEDIER


Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv

Fra Twitter