Ny rapport om erfaringskonsulentene

Erfaringskonsulent, medarbeider med brukererfaring, lønnet likemann, brukerrådgiver – kjært barn har mange navn, men hvilke oppgaver skal disse ansatte egentlig ha? Hvilke kvalifikasjoner bør de ha, og hvilke opplærings- og veiledningsbehov har de?

Skrevet av: Birgitte Finne Høifødt

- Nå er rapporten samlet mellom to permer, sier kommunikasjonsrådgiver Birgitte Finne Høifødt (FOTO: Astrid Borchgrevink Lund)

Av: Eskil Skjeldal

Erfaringskonsulenter er en relativt ny rolle i norsk sammenheng. Ansettelse av brukere i helsetjenesten er en ordning som har gjenoppstått til ulike tider i psykiatriens historie.

I Norge oppmuntres ordningen i ulike offentlige meldinger, senest i «Sammen om mestring» (Helsedirektoratet, 2014) der det heter at «Brukerinnflytelse er en grunnleggende verdi og en rettesnor for veilederen», og videre at «Tilsetting av medarbeidere med brukererfaring styrker brukerperspektivet i tjenestene.»

Ser på opplærings- og veiledningsbehov

Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse ønsket å vite mer om hvilke opplærings- og veiledningsbehov som ikke er dekket, og gav Nasjonal kompetansetjeneste ROP oppgaven å iverksette en større undersøkelse blant dagens erfaringskonsulenter.

Nå er rapporten ferdig, og samlet mellom to permer. Hensikten med denne undersøkelsen har særlig vært å se på hvilke opplærings- og veiledningsbehov som ikke er dekket, noe som kan være viktig for innholdet i en eventuell fremtidig erfaringskonsulentutdanning.

Rapporten koster 100,- inkl. inkludert porto og forsendelse, og kan tilsendes ved å henvende seg til post@erfaringskompetanse.no

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev. Ta også en titt i vår nettbutikk

Delta i diskusjonen, skriv en kommentar nedenfor

KJØP VÅRE PUBLIKASJONER


RELATERT INNHOLD

HANDLEKURV

Handlekurven er tom

SISTE SAKER

  • Nye tall fra langvarig brukerundersøkelse i Helse Nord-Trøndelag
    En langvarig spørreundersøkelse blant brukere av psykisk helsevern og rus har gått de siste 2.5 årene ved Helse Nord-Trøndelag. Enten pasienten har vært til poliklinisk behandling eller hatt et opphold ved en institusjon, så har alle brukere hatt muligheten til å gi tilbakemelding om oppholdet.
  • Retten til å bli hørt
    Arbeider du på en institusjon, og er usikker på valgrettighetene til pasientene? Tror du at det ikke er lov å gi pasientene informasjon om valgdeltagelsen? Er du en pårørende som ikke vet hvordan din nærmeste kan få stemt? Eller er du en pasient som opplever at omgivelsene dine ikke tar valgrettighetene dine på alvor? Vi minner om vårt nye hefte, Angår det meg? I dette heftet er det kommende valget og valgdeltakelsen tema. Det er Arnhild Lauveng ved senteret som står for tekst og illustrasjoner. Vi gjengir her intervjuet med Arnhild i forbindelse med lanseringen før sommeren. I denne kampanjeperioden fram til valget 11. september setter vi ned prisen fra 75,- til 50,-.
  • Forskeren forklarer: Hvordan fungerer utvekslingen av kunnskap mellom forskning og klinikk?
    Ida Lillehagen jobber som forsker ved Universitetet i Oslo og har forsket på hvordan kunnskap utveksles og utvikles i samarbeid mellom forskere og klinikere som samarbeider om forskning.

PÅ SOSIALE MEDIER


Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv

Fra Twitter