Stress ned – psykisk helse opp

Har du tenkt over hva stress gjør med din psykiske helse? Vi lever i et samfunn hvor det for mange handler om å leve ”perfekte liv”, og ikke bare skal vi leve det perfekte liv – vi skal til og med dokumentere det også for omverden!

Skrevet av: Thomas Øverbø

LINDA PERSEN: Lucky Linda er 39 år, frilanser, finnmarking, samboer, har 3 barn og er en livsnyter med nomadeblod. Før hun ble frilanser jobbet Linda som prosjektleder i Lebesby og Gamvik kommune med prosjektet Ungdomssatsing Nordkyn, et prosjekt om ungdom, omdømme og bolyst. (FOTO: PRIVAT)

Det høres ut som galskap når jeg skriver det, men det er fakta, og jeg var ikke noe bedre selv, online 24/7, legge ut bilder, kommentere, like, dele… jeg forsto ikke før ganske nylig at dette forårsaket stress i livet mitt, stress i min psykiske helse.

Jeg ble glad når jeg så at tema for Verdensdagen 2014 er hverdagsstress og psykisk helse, for jeg tror vi har mye å hente ved å fokusere på dette. Det fine er at vi selv kan ved å bli bevisst vårt eget stress, gjøre noe med det. Ta mitt eksempel med ”online-stress”, jeg forsto det hadde betydning men jeg ble overrasket over hvor mye da jeg gjorde noen endringer i mine vaner.

Jeg tilbrakte mye tid på Facebook blant annet, og som frilanser er mye av arbeidstiden foran macen, så noe måtte gjøres, for en tidstyv Facebook er! Jeg bestemte meg for og kun logge inn hver morgen på Facebook og være der maks 2 minutter – intet unntak! Det som slo meg da jeg startet dette – wow – for en frihetsfølelse! En mental ro, skuldrene senket seg, nesten som å få livet tilbake!   

Fordi med Facebookens farvel fulgte oss et farvel til alle de andre nettsidene som ikke var matnyttig for meg, jeg fikk plutselig mye mer tid, oppdaget det enkle liv igjen. Jeg ble mer oppmerksom, mediterer oftere, gjør aktiviteter som gir ro i sjelen. Jeg tenker det er et tegn når til og med teleselskapene er begynt å reklamere med at vi kan være online billig hos dem, men ”logg av for å logge deg på livet” …

Det er så vanskelig å motivere seg for å gjøre endringer i livet hører jeg ofte. Glem motivasjon – det handler om vaner. Forskerne mener det tar cirka tre uker å endre en vane. Det er nå tre uker siden jeg startet mitt ”nye onlineliv”, og det virker, Facebook to minutter hver morgen er blitt en vane.

Tenk på hvilke vaner du har som er stressende for deg? Det å frigjøre seg for det som stresser livet ditt tror jeg kan bidra til en bedre psykisk helse. Alle kan gjøre noen endringer, se på det som en utfordring for deg selv, gi det 3 uker, en vane i gangen anbefales, det holder i massevis.

Lykke til!

Med ønske om en god høst med lite stress og gode vaner..

http://www.luckylinda.no

Linda Persen

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev. Ta også en titt i vår nettbutikk

Delta i diskusjonen, skriv en kommentar nedenfor

RELATERTE SAKER


KJØP VÅRE PUBLIKASJONER

HANDLEKURV

Handlekurven er tom

SISTE SAKER

  • Medisinfri behandling i psykisk helsevern: DPS Vegsund
    I Helse Midt-Norge tilbys medisinfri behandling ved DPS Vegsund, der spesialsykepleier Anja Mari Bjørkavåg er prosjektleder for regionalt medikamentfritt behandlingstilbud ved avdeling for DPS Sunnmøre. Med seg har hun et bredt tverrfaglig sammensatt team på ni personer.
  • Forskeren forklarer: Brukermedvirkning er ikke alltid et gode
    Ann-Helen Henriksen har forsket på hvordan brukermedvirkning skaper nye problemer og dilemmaer for forholdet mellom pasient og behandler.
  • Medisinfrie behandlingstilbud i psykisk helsevern
    På nettsiden vår vil vi fremover presentere noen av de nylig etablerte medisinfrie tilbudene i psykisk helsevern. Dette er tilbud som ble opprettet med bakgrunn i oppdragsbrev til de regionale helseforetakene fra Helse- og omsorgsdepartementet 2015.

PÅ SOSIALE MEDIER


Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv

Fra Twitter