Her kan det være hjelp å få

Sommer og ferietid er ikke alltid like enkelt. Det er kanskje nettopp da det kan være godt å ha noen å snakke med.

Skrevet av: Astrid Borchgrevink Lund

TA EN TELEFON: En samtale kan være mer viktig enn du tror. (Foto: Astrid Borchgrevink Lund)

Her er en kort oversikt over nettsteder og telefonnummer det kan være kjekke å vite om:

LPPs rådgivningstelefon for pårørende: 22 49 19 22

Rådgivningstelefonen drives av Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse og rus, og tilbyr rådgivning om pårørendes rettigheter og behov, og om hjelpeapparatet. 
www.piosenteret.no

Mental Helses hjelpetelefon: 116 123

Trenger du noen å snakke med? Noen som har tid til lytte,
noen som kan gi deg råd og informasjon? Hjelpetelefonen er
et døgnåpent tilbud.

www.mentalhelse.no/tjenester/hjelpetelefonen.

Alarmtelefonen: 116 111 
Telefonen er for barn som blir utsatt for omsorgssvikt, vold og overgrep. Også voksne som er bekymret for barn og unge, kan ta kontakt med sentralen. Å ringe dit er gratis. Les mer om Alarmsentralen for barn og unge her: www.116111.no .

Arbeidslivstelefonen: 225 66 700

For deg som vil ha noen å snakke med om arbeidslivets små
og store utfordringer. Drives av Mental Helse.
www.arbeidslivstelefonen.no  

Barnevernet.no

Barnevernet.no er en nettressurs som skal gjøre det enklere å finne relevant kunnskap om barnevernet. Nettsiden har blant annet informasjon om barnevernvakter og barneverntjenester i alle kommuner og hvordan du melder din bekymring til barnevernet.

www.barnevernet.no

Bekymringstelefonen Voksne for Barn: 810 03 940

En telefontjeneste for voksne som har bekymringer eller
spørsmål om barn og unge. Åpent alle hverdager.
www.vfb.no

Hjelpelinjen for spilleavhengige: 800 800 40

www.hjelpelinjen.no

Kirkens SOS: 224 000 40

En døgnåpen krisetjeneste. Kirkens SOS tilbyr en anonym
og uforpliktende samtale på krisetelefonen eller via en SOSmelding
på nettsidene:
www.kirkens-sos.no .

 

Rustelefonen: 08588

For deg som har spørsmål om rusmidler. Dette er en rådgivnings- og
informasjonstjeneste drevet av Rusmiddeletaten og
Helsedirektoratet.
www.rustelefonen.no

Rushjelp.no

Stiftelsen Bergensklinikkene sin internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene kan skje helt anonymt på internett. 
www. rushjelp.no

Rådgivning om spiseforstyrrelser: 948 17 818

Har du eller er du i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse? Bekymret? Står du nær noen som sliter med sitt forhold til mat, vekt og kropp?
www.nettros.no

Tjenester for barn/ungdom:

Barn og unge som trenger noen å snakke med kan ringe til Røde Kors-telefonen for barn og ungdom: 800 33 321 eller sende en melding via nettsidene: www.korspahalsen.no 

Mental Helses  www.sidetmedord.no

Barn og unge kan også sende spørsmål til helsepersonell på www.klaraklok.no

Har du spørsmål knyttet til seksualitet, legning og identitet, kan du kontakte Ungdomstelefonen: 400 00 777,www.ungdomstelefonen.no

Mer informasjon om psykisk helse:

www.psykisk.no (Helsedirektoratet)
www.psykiskhelse.no (Rådet for psykisk helse)
www.psykopp.no (Stiftelsen psykiatrisk opplysning)
http://www.psykologforeningen.no

 

Brukerorganisasjoner:

ADHD Norge: www.adhd-norge.no

Angstringen: www.angstringen.no

Ananke, en brukerorganisasjon for mennesker med tvangslidelser (OCD), deres pårørende: www.ananke.no

Aurora – støtteforening for mennesker med psykiske helseproblemer:  www.aurora-stotteforening.no

Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser: www.iks.no

Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse (LPP): www.lpp.no

Mental Helse Norge: www.mentalhelse.no

Selvhjelp Norge: www.selvhjelp.no
Hvite Ørn: http://hviteorn.no/

Når ord redder liv

 

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev. Ta også en titt i vår nettbutikk

Delta i diskusjonen, skriv en kommentar nedenfor

KJØP VÅRE PUBLIKASJONER


RELATERT INNHOLD

  • Når ord redder livjuni 2, 2016 Når ord redder liv -Vi har nok reddet mange liv i løpet av de årene vi har holdt på med «Hjelpetelefonen og «Si det med ord». Det sier veileder Arne Kjær som tror anonymitet er et nøkkelord i hjelpen Mental […]
  • Medisinfrie alternativer – hvor står vi?mars 18, 2016 Medisinfrie alternativer – hvor står vi? Helseminister Bent Høie har satt foten ned. Innen 1. juni skal helseforetakene tilby medisinfrie behandlingsalternativer til de mest alvorlige psykisk syke. Men hvordan kan best mulig […]
  •  Setter pris på åpenhetaugust 18, 2016  Setter pris på åpenhet Det å skape åpenhet om psykisk helse er viktig og derfor deler Mental Helse i samarbeid med Verdensdagen for psykisk helse ut pris også i år. Denne gang blir det stor markering på […]
  • Levd liv-antologien: Pårørende – den usynlige omsorgennovember 13, 2016 Levd liv-antologien: Pårørende – den usynlige omsorgen Intervju med Anne-Grethe Terjesen, daglig leder i Landsforeningen for pårørende innen psykisk helse (LPP). Hun er en av bidragsyterne i Erfaringskompetanses jubileumsbok.
  • Toppmøte 2017: Forventer at helsevesenet forstår pårørendes betydningmars 6, 2017 Toppmøte 2017: Forventer at helsevesenet forstår pårørendes betydning Anne-Grethe Terjesen har fulgt pårørende-feltet i 10 år, de siste årene som toneangivende kritiker av helsevesenet. Hun løfter frem pårørendes store innsats, men mener at pårørende har […]

HANDLEKURV

Handlekurven er tom

SISTE SAKER

  • Toppmøte-prosessen er i gang
    26. april 2018 vil senteret igjen arrangere et toppmøte, denne gangen med temaet Barn som pårørende. I den anledning samlet vi interesserte personer og miljøer til et innspillsmøte i Oslo i går.
  • Forskeren forklarer: Brukermedvirkning økte forskningskvaliteten
    Nina Helen Mjøsund, fra FoU-avdelingen, klinikk for psykisk helse og rus, Vestre Viken HF, har forsket på erfaringer med god psykisk helse og helsefremming hos personer med alvorlig psykisk lidelse, samt hva som fremmet god brukermedvirkning i prosjektet og hvordan det økte forskningskvaliteten.
  • Nytt magasin om samarbeid med pårørende
    Denne uken sender vi ut magasinet Veien videre, som informerer om og oppsummerer toppmøtet i mai, der tjenestenes samarbeid med pårørende var tema. Magasinet blir sendt ut til en rekke mottakere og det er nedlastbart via våre nettsider. Senteret håper at dette heftet vil bidra til økt samarbeid med, og ivaretakelse av, de pårørende.

PÅ SOSIALE MEDIER


Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv

Fra Twitter