Motivasjon som mestringsfaktor hos barn og unge med ADHD

Skrevet av: Ekstern bidragsyter

Det startet med en tur på butikken. Der møtte jeg ei jeg kjente og vi ble stående å prate om løst og fast. Plutselig lyser hun opp og sier « Jeg må bare fortelle deg om gutten min» Hun er mor til en gutt som har ADHD. Gutten har gjennom både barne og ungdomsskolen strevd en del med skolefagene, spesielt matematikk. Ikke rart at stoltheten var stor nå hun kunne fortelle at gutten hadde oppnådd karakteren 4 i nettopp dette faget på vgs i år. Nysgjerrigheten min ble da vekket og spurte derfor litt mere om suksessen.

Gutten hennes hadde alltid hatt en drøm om å jobbe med filming; redigering, produsering eller noe i den duren. Da det på slutten av siste året på ungdomskolen var tid for å søke videregående , insisterte gutten på å søke seg inn på filmlinja på en skole en times reise unna. Rådgiveren på ungdomsskolen nærmest frarådet dette med bakgrunn i guttens betydelige matematikkvansker, men også pga lang reise. Hybellivet var ikke ett alternativ da han ikke var moden for dette enda. Det ble noen runder frem og tilbake, men gutten sto på sitt og nektet å søke noe annet. Enden på visa ble at gutten søkte filmlinja og kom inn på særskilt grunnlag. Hver dag tok gutten buss til og fra skolen, og det ble lange dager.

Mor forteller at overraskelsen var stor da de så at gutten arbeidet iherdig med leksene, og spesielt matematikk. Både foreldre og lærere hadde jo i en årrekke brukt mye tid i lag med gutten for å få han til å arbeide med dette faget. Han hadde jo vansker med tallforståelsen, og de hadde konkludert at der var en av årsakene til at gutten vegret seg for alt som hadde med matematikk å gjøre. Men der satt da altså gutten og jobbet iherdig med å knekke tallkoden. Gleden var sto da karakterene steg, og det ble etter hvert lettere for gutten å henge med i faget.

Foreldrene skrøt veldig av gutten da han kom hjem med gode karakterer på matematikkprøven, men de undret seg jo veldig på hva som låg til grunn for guttens store fremgang spesielt i dette faget. Ikke nok med at han fikk gode karakterer, men han hadde jo jobbet seg opp fra ett dårlig utgangspunkt for han hadde store huller i matematikkunnskapen. Det gutten kunne fortelle sine undrende foreldre var at det å jobbe innen filmproduksjon alltid hadde vært hans store drøm. For å oppnå dette måtte han jo ha utdannelse for å være kvalifisert til å få jobber innen dette. Han hadde oppdaget at for å fullføre en utdannelse innen filmproduksjon, så måtte han kunne matematikk og aller helst ha gode karakterer i faget også. Og da var det jo bare en ting å gjøre kunne gutten fortelle sine storøyde foreldre, og det var å jobbe, jobbe og pugge matematikk.

Gutten fikk altså karakteren 4 selv med store huller i grunnkunnskapen i dette faget. Helt utrolig!

Hans mor og jeg ble stående å undre oss over dette, og konkluderte at motivasjon var guttens drivkraft for å jobbe med, og ta innover seg matematikken.  «Takk og lov for at vi ikke fulgte rådgivers anbefaling om at gutten burde velge en annen studieretning» Tenk hvis man på ett mye tidligere tidspunkt hadde hatt fokus på guttens ønsker for fremtiden og da utløst motivasjonsfaktoren,? Da hadde man kanskje spart seg for årevis med frustrasjon og spart gutten for mange nederlag, tenkte jeg. Gutten hadde vansker med å lære seg matematikk, men det gjorde ikke saken bedre at han ikke skjønte vitsen med å bruke tid og energi på noe han trodde han ikke fikk bruk for. Det var jo først når han oppdaget at matematikk var en viktig faktor for å kunne oppnå hans drømmejobb, at han fant drivkraften som skulle til for å arbeide seg gjennom vanskene. Her kommer jo også fordelen med det å ha ADHD inn, for er det noe som fenger så er det 120 % fokus og innsats.

I etterkant av samtalen med den stolte moren ble jeg gående å undre meg over om dette med å finne motivasjonsfaktoren skulle vært en del av opplegget rundt barn og unge som sliter med fag i skolen.

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev.
Skriv gjerne en kommentar nedenfor. Vi ber alle om å bruke vanlig folkeskikk når de kommenterer og husk at det som skrives blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler. Vennlig hilsen redaksjonen.