En å snakke med

– I store deler av livet skammet jeg meg over alt og alle. Så gadd jeg ikke å skamme meg lenger og fikk et liv med mange stoltheter. Og jeg er stolt over å ha skapt begrepet ”erfaringskonsulent”, forteller Ellen Walnum.

Skrevet av: Astrid Borchgrevink Lund

LETTERE: - Fagfolk sier det er lettere å jobbe med pasienter etter at de har snakket med meg, fortalte Ellen Walnum på mandagens møte i Oslo der erfaringerskonsulenter fra hele landet var samlet. (FOTOS: ASTRID BORCHGREVINK LUND)

Hun er landets første erfaringskonsulent og deler mer enn gjerne sine erfaringer fra jobben ved Sørlandet Sykehus. Siden 2006 har hun jobbet både som erfaringskonsulent og vaktbikkje for barn som pårørende i BarnsBeste. Mandag møtte hun nær 30 erfaringskonsulenter fra hele Norge i Oslo, i regi av Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse. Flesteparten av deltakerne er ansatt som erfaringskonsulenter i spesialhelsetjenesten, men mange er engasjert i prosjekter innen psykisk helse og rus i kommunal regi og i NAV.

Tøff kamp
– Fagfolk sier det er lettere å jobbe med pasienter etter at de har snakket med meg. Det å være erfaringskonsulent betyr at man kan være mer direkte og ærlig, og min stilling er avhengig av å samarbeide med andre. Mitt inntrykk at er det faglige miljøet ikke kan leve uten oss. For meg har det vært en lang, tøff og intens kamp, men jeg visste at jeg kunne danne agenda for noe viktig, sa Walnum som har erfaring som barn av psykisk syk mor. Hun fortalte om en sjef som ga henne muligheter fra første stund.

Største skrekk
– Klinikksjefen for psykisk helse ga meg fast ansettelse og ga meg systemrespekt. Han så at denne kunnskapen er like viktig som all annen kunnskap på sykehuset. Min største skrekk er at noen skal definere hva en erfaringskonsulent er, fordi alle vi som er her, er unike og har forskjellige erfaringer med psykisk helse. Erfaring er en bearbeidet opplevelse. Jeg ønsker heller ingen fagforening for erfaringskonsulentene, sa Walnum.

Stolt av erfaringene
Flere av deltakerne etterlyste mer utdanning og veiledning i forhold til rollen som erfaringskonsulent.
– Det kan fort bli et tøft møte med helsevesenet, både i forhold til fagfolk og språk. Derfor bør vi få relevant undervisning, blant annet hvordan vi skal kommunisere i forhold til fagfolkene, mente Tone Keyn ved Psykisk helse, Vestfold.
– Jeg er ikke stolt av at jeg trengte hjelp, men jeg er stolt av de erfaringene jeg har gjort, både som bruker om sykdommen angst og depresjon, understreket Gunnhild Ruud Lindvig ved Sørlandet Sykehus. Det fikk hun støtte på, av fra Ralph Bjørnson ved Mølla Kompetansesenter.
– Det er de personlige, unike erfaringene man skal møte personene med. Men det er viktig å kvalitetssikre den jobben man skal gjøre, sa han og understreket betydningen av utdanningen ”Medarbeider med brukererfaring(MB).

Trenger nettverk
Morten A. Brodahl jobber som rådgiver i brukermedvirkning ved Fylkesmannen i Hedmark. Han mener det er på høy tid at erfaringskonsulentene kommer sammen.
– Vi trenger et nettverk og vi ønsker oss et samarbeid med Erfaringskompetanse.no. Jeg håper vi kan få til mye bra og at vi kan møtes igjen, diskutere og dele erfaringer over flere dager, sa Brodahl som tok utfordringen med å være kontaktperson for et slikt nettverk.

Viktig funksjon
Erfaringskompetanses seniorrådgiver Eva Svendsen er glad for at flere ser behovet for et slikt nettverk.
– For Erfaringskompetanse var målsetningen med møtet å samle erfaringer som deltakerne har gjort seg ved å være erfaringsformidlere inn i fagmiljøene. Dessuten ønsket vi å legge til rette for at det ble etablert et nettverk, slik at den kunnskapen som blir utviklet, lettere kan bli samlet og systematisert. Et nettverk kan også ivareta behov for den nødvendige støtte og tilhørighet for mennesker som sitter nokså alene med sine perspektiver. Dessverre er det mange som kun har deltidsstillingar og som ikkje har faste stillingar. De fleste ønsker en utvidelse av stillingsstørrelsen.  Møtet viste at det er behov for eit nettverk og at stillingene har kommet for å bli. De har en viktig funksjon inn i sterke fagdisipliner der brukerperspektivet har lett for å bli glemt, understreker Svendsen.

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev.
Skriv gjerne en kommentar nedenfor. Vi ber alle om å bruke vanlig folkeskikk når de kommenterer og husk at det som skrives blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler. Vennlig hilsen redaksjonen.

RELATERTE SAKER

FRA NETTBUTIKKEN

SISTE SAKER

Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv