Nettmøte med Astrid Weber

– Jeg skal forsøke å gi deg et innblikk i en erfaringskonsulents erfaringer og arbeid, sier Astrid Weber som sammen med Erfaringskompetanse inviterer til nettmøte 24. oktober kl. 12.30-14.

Skrevet av: Astrid Borchgrevink Lund

KLAR FOR SPØRSMÅL: Mandag 24. oktober kl. 12.30 er erfaringskonsulent Astid Karine Weber klar til å svare på spørsmål fra deg via vår Facebook-side. (Foto: Jan Fredrik Frantzen, Kommunikasjonsrådgiver, UNN HF)

Hun er en av flere bidragsytere i jubileumsboka «Levd liv» og har skrevet artikkelen «Da kan jeg snakke med deg om alt».
Selv om nettmøtet skjer mandag 24. oktober, kan du sende inn spørsmål allerede nå via vår Facebookside.

Her er et lite utdrag fra Webers artikkel:
«Jeg fikk god hjelp av min mederfarere – de andre pasientene, som aksepterte meg og min streven. Mine mederfarere meldte meg inn i menneskeheten igjen. Vi kjempet sammen. Det gjør vi fortsatt.

To oppgaver
Brukererfaringene er kvalifikasjonen og brukernes erfaringsbaserte kunnskap er drivkraft til å stå på i et felt som trenger endring. I et felt som etter min mening ennå ikke har forstått hva det vil si «å legge brukerperspektivet til grunn». To av de viktigste oppgavene er å bane vei for at flere erfaringer kommer frem og at flere blir hørt og forstått, og å endre tjenestene på brukernes premisser.

Viktige erfaringer
I dag er «Lisa» på vei til døra ved hovedinngangen, jeg har avtalt å møte henne her. Sist vi snakket sammen var inne på akuttpost. Noen medpasienter hadde presentert oss for hverandre. Hun spurte «Har du noen gang skadet deg selv?» Jeg svarte at det har jeg, ikke for å dø – selv om dødslengselen var stor – men for å overleve. Hun så meg an et øyeblikk: «Da kan jeg snakke med deg om alt. Du forstår.»

En dag får jeg ikke tak i «Mariann» som er en av deltagerne i ei kompetansegruppe jeg koordinerer, og møter tilfeldigvis på hennes behandler. Hun sier: «I den gruppa får dere til noe vi ikke har sjans til å få til i behandlingen. Mariann har fortalt at i gruppa er hun en av ekspertene, at hun opplever at hennes erfaringer og meninger er viktige.»

Lojalitet ligger til pasienten
Det å kunne gi håp, det å forstå den andre fra et innenfra-perspektiv, det å kunne være en «vaktbikkje» i et system som trenger å bli utfordret og få anskueliggjort ulike fenomen og situasjoner fra et brukerperspektiv, er noen av styrkene med å ha erfaringskonsulenter.
Dersom det ikke var mulig å praktisere et etisk prinsipp om at min lojalitet ligger til pasient, bruker og pårørende, ville jeg ikke lengre kunne jobbe som erfaringskonsulent. 

Nettmøte avholdes på Facebook og send inn spørsmål allerede nå via denne lenken

 

Astrid Karine Weber, f. 1981. Har lang erfaring fra psykisk helsefeltet som pasient og pårørende, og som tillitsvalgt i en brukerorganisasjon. Erfaringskonsulent ved Psykisk helse- og rusklinikken, UNN HF fra 2008. Prosessleder i «Bruker Spør Bruker», utdannet sosionom og startet på masterstudie i Praktisk kunnskap. Publisert ulike kronikker og artikkelen «Et liv å leve» i Dialog (3:2015). Medforfatter i fagboka Psykisk Helse, nye arenaer, aktører og tilnærminger, Universitetsforlaget (2015) og Håndbok for arbeidsgivere som skal ansette erfaringskonsulenter, Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse (2016)
Antologien «Levd liv» blir lansert på Litteraturhuset i Oslo 27. oktober, men kan bestilles fra vår nettbutikk allerede nå. Boka vil bli sendt ut fortløpende etter lanseringsdatoen. Hele artikkelen kan leses når boka er lansert.

 

Erfaringskompetanse med bok og jubileum.

 

Del gjerne denne siden med dine venner og meld deg på vårt nyhetsbrev.
Skriv gjerne en kommentar nedenfor. Vi ber alle om å bruke vanlig folkeskikk når de kommenterer og husk at det som skrives blir lest av mange andre. Vi fjerner meldinger med trakassering og hat, og falske profiler. Vennlig hilsen redaksjonen.

RELATERTE SAKER

FRA NETTBUTIKKEN

SISTE SAKER

  • Kunne tvang hjulpet Siw?
    Om lag 2.500 mennesker i Norge har samme livssituasjon som beskrives i dokumentaren om Siw. Er økt bruk av tvang riktig vei å gå?...
  • Vet du nok om valgrettighetene?
    Er du som pårørende eller helsepersonell usikker på rettigheter i forbindelse med valg? Eller opplever du at omgivelsene dine ikke tar valgrettighetene dine på alvor? ...
  • Forskeren forklarer: Når hjelpen fra Nav «virker»
    Forskere tilknyttet OsloMet har undersøkt hvilke gode opplevelser brukere hadde med NAV og hvorfor det opplevdes bra. – Svarene kan gi kunnskap om hva hjelpeapparatet gjør i de tilfeller brukerne synes at hjelpen «virker», sier førsteamanuensis Sidsel Natland....

Aktuelt

Se alle nyheter i vårt nyhetsarkiv